Piratpartiets medlemmar är mindre värda

27 February, 2009 (15:49) | Politik, Upphovsrätt

Rick Falkvinge meddelar med pompa och ståt att nu är minsann Piratpartiet större än Vänsterpartiet. I kommentarerna uttrycks vissa tvivel över att siffrorna verkligen är relevanta. Dels på grund av att det föreligger en viss risk att medlemsantalet är korrumperat på grund av det enkla inskrivningsformuläret, dels på grund av att det är gratis att gå med, till skillnad från medlemsavgiften i riksdagspartierna. Enveten som en get slår Rick ned på de protesterande och hävdar att siffrorna minsann duger åt honom.

Det skiter jag i.

Det är ett obestridbart faktum att en kostnad är ett hinder för att bli medlem. Visst kan man diskutera hur stort detta hinder är, men det är likaväl ett hinder. Det kostar bara 10 kronor att gå på muggen på T-centralen, ändå låter jag bli och smiter in på donkens mugg när någon kommer ut.

Varför är detta relevant? Ett mycket frekvent förekommande argument menar att man går med i ett parti för att göra ett politiskt ställningstagande, inte för att man har råd. Visst stämmer det. Jag är säker på att det finns minst lika engagerade medlemmar i Piratpartiet som i andra partier. Men vem bryr sig? Det finns fortfarande ett hinder för att gå med i riksdagspartierna. För varje engagerad Vänsterpartist finns 10 oengagerade sympatisörer; men dom oengagerade röstar dom också.

I förra valet fick PP den patetiska siffran av 0.63% av rösterna, trots att medlemsantalet var över hälften jämfört med idag (hittar ingen exakt statistik från 2006). Om vi antar att samma förhållande gäller för Vänsterpartiet skulle de  alltså ha drygt 1% av väljarnas röster. Med tanke på att de är med i riksdagen är det uppenbart att så inte är fallet. Med tanke på att Piratpartiet inte är med i riksdagen är det uppenbart att varje medlem i PP genererar färre röster.

Alltså är Piratpartiets medlemmar, när det kommer till kritan, mindre värda än de etablerade partiernas medlemmar.

Jag bestrider inte att Piratpartiet ökar snabbast av samtliga partier i Sverige idag, men kom inte och påstå att Piratpartiet är större än Vänsterpartiet eller ens Miljöpartiet.

Andra bloggar om piratpartiet, rick falkvinge, falkvinge, medlemsantal, lögn, förbannad lögn, och statistik

Comments

Vänta bara till nästa val, då kommer vi igen! Du ska inte tro att ni är bättre bara för att -
Eller, vänta nu, vi är ju i samma lag.
Damn.
Ehm.
*kommer av sig*

Sargoth’s last blog post..Kön, genus, matchmaking

/ Sargoth
February 27, 2009, 5:01 pm

Piratpartiet påstår sig vara större än Vänsterpartiet och Miljöpartiet i antalet medlemmar, precis som dess ungdomförbund är näst störts av alla i antalet medlemmar.
De har aldrig påstått sig ha fått fler röster än dessa partier.
Samtliga partier började en gång på ungefär samma sätt.
Om det nu skulle vara så att 50 kr, 20 kr, eller ens 5 kr skulle utgöra ett hinder för att gå med i ett politiskt parti, så varför tar inte de andra partierna och slopar sin medlemsavgift? Det är ju uppenbart att de flest av dem har problem att hålla kvar sina väljare.

/ Grey
February 27, 2009, 6:47 pm

God kväll.

Två kommentarer.

(1) Frågan är hur man värderar medlemmar. Visserligen kan man säga att medlemmar blir mer värda då man höjt tröskeln för att bli medlem. Detta etablerar ett samband “större engagemang för att bli medlem” -> “mer värdefull”. Ett sådant resonemang leder till att man får vikta de etablerade partiernas medlemmar mot varandra, detta eftersom de har olika medlemsavgifter. Risken är då att alla jämförelser mellan partiers medlemstal blir problematiska och svårtolkade.

Om det är avgiften som räknas bör även de som ger frivilliga donationer räknas mer än “vanliga medlemmar”. Piratpartiets verksamhet är möjlig genom att några hundra medlemmar varje månad ger cirka hundra kronor till partikassan. Detta ger inkomster på cirka 50-60k varje månad som används till löpande utgifter såsom kampanjmaterial och valsedlar. Själv har jag betalat sammanlagt 1200 till partiets arbete under ett år, vilket därmed borde göra mig till en form av supermedlem, oavsett mitt engagemang i partiet.

Ett alternativ är att det istället är just mängden aktivitet som räknas, och att medlemsavgiften endast är en indikation på hur aktiva medlemmarna är. Dock är detta ett samband som är svårt att påvisa. Om Mufs medlemmar betalar mer, men gör det för att delta i ungdomsförbundets välbyggda sociala aktiviteter – är då de mer eller mindre värda än Grön Ungdoms medlemmar? Hur mäter vi aktivitet?

I slutändan är det förmodligen rimligt att tänka sig att de etablerade partierna har mer aktiva medlemmar än PP, men att detta inte per automatik gör det möjligt att helt avfärda PPs medlemstal. Oavsett vad så borde 11 000 medlemmar visa på en betydande opinion bakom våra frågor och politiska ställningstaganden.

(2) Pirateweb, som partiets medlemsregister heter, är faktiskt högst tillförlitligt. När en medlem registreras skickas mail till funktionärer som kan kontrollera hurudvida uppgifterna är tillförlitliga. Ansvaret för medlemslistorna är också utspritt på ett flertal nyckelaktiva inom partiet, vilket leder till snabba och effektiva kontroller i realtid. Jag sitter i Ung Pirats förbundsstyrelse och vi har arbetat med just den här frågan, bland annat genom att lusläsa registret och kontrollera suspekta medlemmar.

När stickprov gjordes av vår auktoriserade revisor visade sig det också att samtliga testade kunde intyga att de var medlemmar i Ung Pirat. Stickprovet genomfördes genom att revisorn ringde upp 100 slumpvis utvalda personer i organisationen och ställde frågor till dem. Problem fanns dock i att vissa uppgivit fel adressuppgifter eller mailuppgifter, något vi arbetat på att komplettera och förbättra.

Tack,
Simon Rosenqvist (PP)

(även på “http://stenskott.wordpress.com/”)

/ Simon Rosenqvist
February 27, 2009, 7:45 pm

[...] 27, 2009 Posted by Simon Rosenqvist under 5584   Postar mitt svar till bloggen “Cynism” [...]

Pingback by Stenskott
February 27, 2009, 7:46 pm

Jepp, det är sant som du skriver att enligt medlemsantalet så borde PP redan vara inne i riksdagen om man ser till antalet medlemmar och det hade varit val nu. Alternativt så hade varken Vänstern eller MP varit inne i riksdagen om man ser till medlemmar vs antal riksdagsröster med 2006 års valformel.
Så vrider man och vänder på det enligt valstatistiken 2006 så har du helt rätt.

Ser man däremot till hur gammalt(ca 9 månader) PP var vid valet 2006 så är 0,63% av rösterna en prestation. Så att resultatet skulle vara patetiskt är knappast sant, hur lång tid tog det t ex för MP att nå upp till 0,63% av rösterna? Vänstern? Folkpartiet? Centern? o s v

Sen är det som Grey skriver, PP har aldrig påstått att de är större än övriga partier annat än i antal medlemmar.

Gratis må vara mer frestande men det betyder absolut inte att medlemmarna är mindre värda. Kollar du hur mycket PP får in på frivillga donationer per månad så blir det 50-60+ kr i månaden och automatiskt så faller ditt(och andras) påstående om att gratis är mindre värt. Hade det stämt med verkligheten hade PP haft 0kr i donationer/månad eftersom alla bara vill ha gratis.

/ Matthias
February 27, 2009, 7:46 pm

[...] om PPs medlemsantal Posted by Simon Rosenqvist under 5584   Postar mitt svar till bloggen “Cynism” [...]

Pingback by Svar till “Cynism” om PPs medlemsantal « Stenskott
February 27, 2009, 7:47 pm

Oh my. Du verkar ha tryckt på en öm punkt. Bara sådär.

Väl tryckt. :)

Sargoth’s last blog post..Partitillhörighetens matematik

/ Sargoth
February 27, 2009, 9:02 pm

Sargoth: Piratpartiet bevakar hela blogosfären från sin hemsida. Därför ser samtliga medlemmar som besöker den de fem senaste inäggen som handlar om partiet. Om du vill ha läsare – skriv om oss. ;-)

Jag brukar själv försöka rätta vad jag anser som faktafel, eller lägga in några synpunkter i intressanta diskussioner. Därav mitt inlägg ovan.

Simon Rosenqvist’s last blog post..PP har nu fler medlemmar än MP och V

/ Simon Rosenqvist
February 27, 2009, 10:36 pm

Ooh, kolla, det gör vi. Justja.

Damn, jag är _medlem_ och jag har inte sett den än.

Jag känner mig lite småfail…

Sargoth’s last blog post..Partitillhörighetens matematik

/ Sargoth
February 27, 2009, 11:49 pm

@Grey: jag behandlar inte Piratpartiets åsikt eller uttalanden, jag behandlar de felaktiga argumenten i diskussionen kring dessa uttalanden ;)

Jag håller faktiskt med dig; jag förstår inte varför de andra partierna inte slopar sin obligatoriska avgift. Det är ju knappast så att de som är medlemmar idag tänker “HURRA, äntligen slipper jag betala för mig”… Å andra sidan är det en del av piratkulturen att donera frivilligt.

@Simon:
(1) du har rätt du med. Precis som jag skrev i min avslutning är PP helt klart det parti som ökar snabbast just nu (liksom övh de senaste åren).

Jag vet att PP får in mer i avgift per person än genomsnittet och jag själv pröjsar också 1200 kronor om året. Samma faktum bevisar dock att det är gott om medlemmar som inte är engagerade.

(2) Jag läste det bland kommentarerna, därför tog jag inte upp ämnet mer än att nämna det i bakgrunden för att höja mitt ethos i förhållande till PP… :P

@Sargoth: Jag tror det ska bli mitt personliga motto:

När kritikerna klagar på detaljer har du gjort något bra… (jag är bara dålig på att formulera one-liners)

:ninja:

/ Andreas
February 28, 2009, 12:15 pm

Det är onekligen ett motto som gör det lättare att ta kritik. (Heey, vad hände med den gamla tidens stående slutkläm: jag tar kritik? ;) )

Sargoth’s last blog post..Internetkultur

/ Sargoth
February 28, 2009, 6:38 pm

@Matthias: sorry att jag glömde att svara dig i all hast, men mitt svar till simon gäller i mångt och mycket för dig med. För att förtydliga: jag syftade inte på PPs uttalanden (även om dom såklart är så vinklade det går) utan diskussionen bland åtföljande kommentarer där just uttalandet att PPs medlemmar inte är mindre värda. Om man definierar medlemmars värde som ett mått på hur det kommer att gå i valet så är PPs medlemmar mindre värda.

/ Andreas
February 28, 2009, 11:41 pm

Hakar upp mej på sista meningen i sista kommentaren och föreslår förtydligandet: PPs medlemmar är mindre benägna att rösta på sitt medlemsparti? För det kanske inte är ett absolut samband mellan värde och röst? (jo, jag tänker rösta på PP och jag är medlem)

Raggoparden’s last blog post..Nytt jobb!

/ Raggoparden
March 1, 2009, 1:37 pm

raggo: “PPs medlemmar är mindre benägna att rösta på sitt medlemsparti? För det kanske inte är ett absolut samband mellan värde och röst?”

man måste väl ändå räkna med att de flesta av medlemmarna röstar på det parti som dom är medlem i?

/ Andreas
March 2, 2009, 2:41 pm

[...] “Alltså är Piratpartiets medlemmar, när det kommer till kritan, mindre värda än de etablerade partiernas medlemmar.” – cynism.se [...]

Pingback by w00t.se :: Dags att döda myten (part 1) :: http://www.w00t.se
May 3, 2009, 7:50 pm

Write a comment: