Jag skriver inte under

15 November, 2008 (23:08) | Upphovsrätt

Rick Falkvinge har skrivit en artikel och vill att 100 upphovsmän eller artister som är emot iPred ska skriva under, som kontrast mot de 37 stofiler som skrev under artikeln för iPred. Jag anser mig passa in på hans beskrivning, då jag är musiker och webbdesigner, men tänker inte skriva under. Varför? För att jag anser det vara en kontraproduktiv idiotidé.

Tänk er själva. 37 relativt stora artister och kända personligheter uttrycker i DN att IPRED är jättebra. Några dagar senare kommer 100 stycken fjantar som ingen har hört talas om och säger att IPRED är dåligt. Tillråga på allt är 90% medlem i piratpartiet, har inte tjänat ett enda öre på vad de nu har skapat och kommer inte in på systemet. Behöver jag nämna att de även är programmerare eller webbutvecklare?

Artikeln i sig är inte heller så mycket att hurra över. Det är precis samma sak som stofilernas artikel, fast tvärtom. Samma sprutande av fakta utan att ange källor (skitsamma om de stämmer eller inte), samma äckliga hänvisande till läsarnas känslor, samma smutskastning av motståndarna. Jag trodde att vi var bättre än så.

Vad tror ni att den breda folkmassan kommer att tänka när de ser den här artikeln? Är “vilken vis ung man, han har säkert rätt” eller “usch och tvi för alla dessa ligister som tror att de är något” troligast? Jag misstänker det senare. Jag tror däremot att underskrifterna faktiskt skulle ha något värde om man istället samlade in få underskrifter från stora namn. Namn som folk känner till och som är emot IPRED trots att de lever på IFPI och STIM.

Samma sak med emmas uppmaning att mailbomba riksdagen. Den handlar inte om att politikerna inte vill lyssna eller skiter i sina väljare. Det handlar om de, som alla andra, inte gillar spam. Föreställ dig i samma position. Du är övertygad om att dansband borde förbjudas på grund av de uppenbara riskerna att få permanenta hörselskador men varje dag får du tio mail från galningar som säger att dom älskar skiten. Du kommer inte att byta åsikt men du kommer snarare bli förbannad efter ett tag och slänga all mail utan att läsa den.

Min rekommendation är att träffa politikerna öga mot öga. Då kan dom inte gömma sig och ni uppfattas som personer snarare än spam. Då får ni samtidigt lite motion.

Andra bloggar om ipred, upphovsrätt, fildelning, mail.

Comments

Bra invänding, och jag håller med dig på sätt och vis. Men det känns som du missar hela, eller en del av, poängen med Falkvinges upprop. De 37 som skrev under debattartikeln i DN har förmätenheten att tala för framtida generationer av kreatörer. Om denna framtida generation av kreatörer redan vore etablerade så vore de… öh… inte framtida. Det är av den anledningen jag själv skriver under. Men visst fasen inser jag att det kan te sig patetiskt.

West’s last blog post..Andreas Ekström på Sydsvenskan har inte heller fattat

/ West
November 15, 2008, 11:29 pm

Jag håller delvis med. Det vore bättre med namn som Timbuktu och Ulf of Ace of Base.

Fast jag vet inte om jag håller med om att jag inte tjänat ett öre som civilingenjör och systemutvecklare. För det har jag :)

/ Audi A3 Sportback 2.0T Quattro
November 15, 2008, 11:56 pm

Jag har förresten försökt få till ett möte med en riksdagsledamot idag.

“Kalendern är uppbokad hela hösten”.

Så mycket brydde han sig om integritet och rättssäkerhet….

/ Audi A3 Sportback 2.0T Quattro
November 15, 2008, 11:57 pm

Och jag som tillhör samma uråldriga konservativa betonrövsgeneration som Eva Dalhberg blir mest sur på Rick för att han, bara för att de 37 påskrivarna är över 40, genast antar att alla som närmar sej döhalvan är bakåtsträvande egoister med noll koll.

Raggoparden’s last blog post..Längre toapapper?

/ Raggoparden
November 16, 2008, 12:21 am

west: det håller jag förvisso med om, men precis som du skriver så kan ju framtida generationers kreatörer yttra sig idag just eftersom de inte är i framtiden. Det skulle ge mer krafta bakom underskrifterna om till och med sådana som idag lever på sina verk skrev under emot IPRED.

quattro: civilingenjör och systemutvecklare? inte ens jag förstår att det har något att göra med upphovsrätt…

/ Andreas
November 16, 2008, 12:23 am

Vem har upphovsrätten till den kod jag skriver…

Jo.. jag :)

/ Audi A3 Sportback 2.0T Quattro
November 16, 2008, 12:36 am

Det är förbannat skitsvårt att veta vad man ska göra, hur man ska reagera, hur man ska protestera. Men visst tusan har du poänger, Andreas. Frågan är hur man hörs och syns på ett bra sätt utan att “göra fel”, liksom? Jag menar inte att alla ska gilla det man gör, det är ju omöjligt på default, men för att få med så många som möjligt. Jag vet inte, gör som de flesta, testar mig fram.

Tycker din kommentar är viktigt också Raggoparden, det blir så jäkla lätt att dra alla över en kam, och skulle gärna vilja se mindre spadar till skyttegravarna.

Mer sprit åt folket, liksom. *suckar*

emma’s last blog post..Det danska brevet från antipiratbyrån

/ emma
November 16, 2008, 1:26 am

Men, var inte de flesta av de som skrev under artikeln som hyllar lagen oxå rätt okända? Eller är det bara för att jag inte ser på TV eller läser kvällstidningar som jag inte känner till dem? Visst, Per Gessle och Eva Dalgren har jag hört talas om. Men hur intressanta är de i dag?

/ Kalle
November 16, 2008, 3:43 pm

Kalle: framför allt kan man söka på de flesta på listan och lista ut att man nog faktiskt har hört talas om dem, eller i alla fall hitta deras verk. Få av de som skriver under falkvinges lista känns till av fler än 100 personer. Och systemutvecklare påverkas ju inte ens av IPRED så hur svårt är det attt vara emot då?

Även om de inte är intressanta idag så känner många till dem. Jag misstänker att det ger större kreditbilitet bland de som artiklarna faktiskt är riktade till.

/ Andreas
November 16, 2008, 5:43 pm

Andreas: Jag skulle inte säga att en systemutvecklare inte påverkas utav IPRED då vi vet med oss sen tidigare att “bevisen” för att du piratkopierar är extremt lätta att förfalska och att media-maffian inte har några skrupler. Vad händer då om du som konkurrent anmäler Kalle som piratkopierare till ett skivbolag och skickar dem en förfalskad bild där det står att han laddar upp deras material? Jo, han kan i värsta fall drivas i personlig konkurs och där har du problemet. Alla är utsatta för IPRED, oavsett om du fildelar eller ej.

Det har IFPI m.m. bevisat åtskilliga gånger i de länder där de drivit igenom denna typ av idiot lagstiftning.
Bara mina two cents som man säger :)

/ Fredrik
November 19, 2008, 12:53 am

Fredrik: jag menade såklart att de inte får någon fördel via IPRED. Självklart drabbas alla negativt men vissa artister och skivbolag i synnerhet upplever istället att lagen är bra…

/ Andreas
November 19, 2008, 12:27 pm

Write a comment: