De vs dem

17 January, 2008 (22:05) | Allt och inget

Jag står inte ut längre. Nu får det vara NOG! Hur jävla svårt kan det vara? En del språkfel kan man ju stå ut med. Som stavfel som har gjorts on the fly på ett tangentbord där bokstäverna nötts ut av ivrigt chattande eller egenhändigt komponerad leet speak i kommentarerna. Visst framställs man som en fjortis med tio och en halv hjärncell varav hälften är på semester på Kuba men en kommentar ska skrivas snabbt, inte perfekt. Som skillnaden mellan en föreläsning i muntlig framställning och grymtet du hälsar din familj med före frukost.

Sen har vi de där detaljerna som är extremt enkla att undvika men som lik förbannat ökar fortare än Thomas Bodström hinner viska censur och smyga igenom ett nytt lagförslag. Särskrivningar är ett av dessa fenomen vilket är enkelt att undvika och har ökat snabbt under en period. Det är dock ingen idé att fortsätta klaga då det har fått statuera som hatobjekt relativt länge nu. Och för er som undrar är lösningen enkel. Skriv ett ord som ett ord. Bättre att göra det för ofta än för sällan.

Nej det fenomen som har ökat så snabbt på mindre än ett år är “dem”. *Aarrgghhh* Jag kan inte ens skriva ordet utan att få rysningar och lust att göra mig av med min lunch. När jag tänker efter kanske det vore en bra idé med tanke på kött/benmjöl-kvoten i skolmaten. Jag avskyr om möjligt missbruket av “dem” ännu mer än jag avskyr särskrivningar. Det krävs trots allt ett visst mått av intelligens för att undvika särskrivningar, ungefär samma mängd som för att öppna en dörr där det står “tryck” åt rätt håll.

Antalet “dem” i en genomsnittlig mening ökar däremot så snabbt att tysklands inflation efter första världskriget framstår som ynklig, och det på grund av att folk vill vara häftiga. De vill vara fiiina. Antagligen kom något pucko på att man verkar mycket mer begåvad om man använder de/dem istället för dom, utan att notera att det rör sig om två helt skilda ord. Jag skulle gissa att det är samma person som står bakom trenchcoatens plötsliga intåg i Sveriges samtliga gymnasieskolor. Okej om brats från östermalm använder sattyget och håller sig kvar bland sina inavlade gelikar. Det är där, hos den engelska adeln, som plagget hör hemma.

Nu till några enkla regler och målande exempel.

Fel:
Dem är inte kloka.

Rätt:
Jag lovar att döda de idioter som inte kan använda personliga pronomen. Förmodligen genom att hugga huvudet av dem.

Personliga pronomen heter det alltså för er som vill verka skitnödiga. Regel ett säger att en mening aldrig kan inledas med “dem”. Därför är det första exemplet fel. Nästa regel säger helt enkelt att “de” används om subjekt och “dem” om objekt. I den första korrekta satsen är jag objekt och således är idioterna subjekt. Eftersom de/dem används om tredje person, pluralis får vi “…de idioter…”. Nästa sats syftar ju på idioterna som ska få huvudet avhugget varför de blir objekt och “dem”.

Om du ändå är osäker, använd dom eller åtminstone det kortare de. Att använda ett ord på grund av dumhet som istället är längre än nödvändigt är om möjligt ännu dummare. Det är förövrigt den enkla regeln: skriv så kort och enkelt som möjligt, om det inte är viktigt att mottagaren förstår vad du menar. Om det är viktigt, se den krångliga versionen eller ta livet av dig.


Andra bloggar om: , , , , , ,

Tags: , , , , ,

Comments

kommentarer överflödiga …eller har du hållit svenskalektion på fel ställe. De kanske inte ens fattar vad problemet är. Det är nog bara att ge upp på dem hela bunten… ;)

/ kiumbe
January 17, 2008, 10:54 pm

Inser du att du kommer att få en massa idioter på dig nu som vägrar inse att man kan använda ordet dom istället för de?
:)
Det fick jag när jag skrev ett liknande inlägg för ett par månader sen…

mymlan’s last blog post..språkpolisen och ordkonstnären

/ mymlan
January 17, 2008, 11:02 pm

Men hörru. Om man nu ska vara språklig och korrekt och så.
Ser det inte snyggare att skriva alla tre orden i The Real Mymlan med versal, om de nu ska skrivas med versal?
Annars använder jag ju gemener… ;o)

mymlan’s last blog post..språkpolisen och ordkonstnären

/ mymlan
January 17, 2008, 11:54 pm

hahahah..varför låter du som en närstående släkting ibland? Fast du formulerar dej bättre..

Raggoparden’s last blog post..Äger du din tid?

/ Raggoparden
January 18, 2008, 12:05 pm

[...] bara slå ett slag för detta välformulerade inlägg angående en av de värre språkgrodorna för [...]

Pingback by Objektifiering a la Cynism | Raggoparden
January 18, 2008, 12:10 pm

kimbe: de vet ju inte ens att det rör sig om två olika ord

mymlan1: de får gärna kommentera. Jag kommer att äga dem i allafall ;)

mymlan2: Enligt engelska språkregler skrivs “the” i en titel med lite bokstav. men jag kan förminska dig om du vill så ;p

raggoparden: ska jag ta det som en förolämpning eller? ;p

note to self: måste fixa till bilderna i kommentarerna. jag vill ju inte ha några högerextremister på min blogg ;)

/ Andreas
January 18, 2008, 2:18 pm

Jag föredrar mymlan med gemener. Har alltid alltid skrivit mymlan med gemener. Så förminska mig du, gör det. :P

mymlan’s last blog post..män är värre än djur

/ mymlan
January 18, 2008, 5:28 pm

Apropå de engelska skrivreglerna. Gäller det även när en mening inleds med “the”, även om “the” i fallet hör till en titel? ;)

mymlan’s last blog post..män är värre än djur

/ mymlan
January 18, 2008, 6:05 pm

Eftersom det är en titel är det ju ingen mening ;) iaf som jag har förstått det

/ Andreas
January 18, 2008, 7:28 pm

Men det är ändå skillnad på en titel som skrivs mitt i en mening och en som skrivs separat i en lista som i bloggrullen? Tänker jag. (jag har ingen aning, är helt kass på engelsk grammatik)

mymlan’s last blog post..män är värre än djur

/ mymlan
January 18, 2008, 8:51 pm

hm, kanske det. äh va fan, man gör som man vill. Jag tycker det blir snyggare med litet “the” eftersom titeln i sig framhävs bättre då.

/ Andreas
January 18, 2008, 9:44 pm

Hej…jag hittade till denna blogg av en slump..och vill bara delge dig..(hu så högtidligt det låter)..att du har min fulla förståelse när du retar upp dig på språkbruket som nu härskar hejvilt i Sverige..
Det är en styggelse utan like..!
Fast visst…det finns också de som retar sig på mina punkter..

Ha en bra dag;O)

/ Anne-Sofie
January 19, 2008, 12:58 pm

AS: gott om punkter var det där ja. Jag skulle inte ha ngt emot dem om de hade den goda viljan att fylla en funktion ;) Det är dock inget jämfört med “dem”.
själv sket jag i stora bokstäver ett tag (i kommentarer) men ångrade mig när jag insåg att det faktiskt kan bli svårare att läsa. personligen tycker jag inte det; va fan är punkten till för liksom.

Välkommen!

/ Andreas
January 19, 2008, 7:41 pm

Men det är ju just det…de fyller en funktion…en som tydligen du skulle ha glädje av…man behöver inte hålla nere “shift”…jobbigt jööö;O))

/ Anne-Sofie
January 20, 2008, 5:55 pm

problemet är att jag är van vid att fler punkter indikerar en fördröjning. att läsa din kommentar tar därför en hel jävla evighet :P

/ Andreas
January 20, 2008, 6:23 pm

Det här med att det blir lite svårt att läsa. När man kanske inte skriver helt som vanligt. Utan stora bokstäver. Som Andreas pratar om. Eller. Till exempel. Om man oanvänder kommatecken. Och annat fjant. Är det dåligt. Inte. Tycker jag. Är man inte smart nog att ta sig förbi det kan man hålla sig till Kittyböcker. Kan jag tycka. Men håller med om punkterna. Lite jobbigt om de inte sitter på rätt ställe. Utan överallt.

/ kycklingen
January 20, 2008, 6:30 pm

kycklingen: haha
annars är standardregeln att använda så få interpunktuationstecken som möjligt. behövs det inte, använd det inte.

/ Andreas
January 20, 2008, 7:35 pm

Lite tam diskussion här tycker jag. Man kanske skulle skicka hit den lilla kromosomen som härjar hos mig. :)

mymlan’s last blog post..kåt glad och tacksam

/ mymlan
January 20, 2008, 10:29 pm

nooooo! skooona mig!
Detta ämne vore förvisso idealt för Y att gå igång på :P

/ Andreas
January 20, 2008, 10:45 pm

Jepp. Hon brukar dyka upp hos språkpoliser…

mymlan’s last blog post..kåt glad och tacksam

/ mymlan
January 20, 2008, 11:09 pm

Jahaja..om du mymlan, med “hon” avser mig…så har du feel..
Jag är generellt sett väldigt fördragsam med debattörers olika skrivstilar, men visst…jag ser fel på en gång, men påtalar dem sällan…har faktiskt sett flera stycken sen jag kom till denna blogg…som jag nu lämnar…adjö.

Lämnar den därför att jag absolut inte vill tjafsa med dig..du är ingen som jag öht vill prata med, du är en ältare av stor dignitet (i motsats till det du själv anser)..och är långsint intill det hart när outhärdliga.

Såja nu blev det väl en diskussion i din smak…även om jag inte kommer att besvara eventuellt genmäle.

Lev väl;-))

/ Anne-Sofie
January 21, 2008, 1:16 pm

Okey…efter att ha läst hos mymlan så fattar jag bättre. Men det är ju inte så lätt att göra det med alla dessa “koder” och antydningar när man kommer ny till en blogg. Får väl be mymlan om ursäkt då…hettade till när jag trodde att du fortfarande var härsken på mig…efter alla dessa år som gått:-)))

/ Anne-Sofie
January 21, 2008, 2:32 pm

Det där var ju lite onödigt? Hota att lämna mig pga mymlan känns en smula irrationellt. Du kallar dig väl inte Y förresten? :P

Andreas’s last blog post..The truth

/ Andreas
January 21, 2008, 2:43 pm

Ann-Sofie – vem uppför sig långsint här? Jag har inte sagt ett pip till dig…

:)

mymlan’s last blog post..motsatsen till oskuld

/ mymlan
January 21, 2008, 3:57 pm

Och Ann-Sofie – beträffande ältande – vad fasen vet du om det? Har du träffat mig?

mymlan’s last blog post..motsatsen till oskuld

/ mymlan
January 21, 2008, 3:59 pm

Hota att lämna dig…*hihi*…vilka associationer det kan ge upphov till;O)))..nåja jag har väl skrivit en förklaring till inlägget ifråga??..men du får ta bort det om så önskas..men nån y är jag då rakt inte.

mymlan..jag missförstod och bad om ursäkt…så nu är det bra med det…inget ältande tack:-))

/ Anne-Sofie
January 21, 2008, 5:13 pm

AS: haha, det är du som associerar :P
då så, alla missförstånd är uppklarade och alla är glada och nöjda ;)
och jag censurerar aldrig, du får stå för vad du sagt skrivit.

/ Andreas
January 21, 2008, 5:26 pm

Anne-Sofie – missförstod? Så det var därför du hävde ur dig en lång harang om min person? Tycker du inte det du sa?

Ber du om ursäkt för din uppfattning om mig? Men just ja. Du kommer inte att svara på genmäle. Bra. Då slipper vi älta… ;)

mymlan’s last blog post..motsatsen till oskuld

/ mymlan
January 21, 2008, 6:46 pm

ey, sluta bråka!
grattis förresten, mymlan. Du postade precis den 100 kommentaren på denna blogg!
Du vinner tio poäng och får klappa dig själv på axeln :D

/ Andreas
January 21, 2008, 6:56 pm

Andreas – tack tack. *klappar mig på axeln*

mymlan’s last blog post..lön för mödan

/ mymlan
January 21, 2008, 7:00 pm

Åh, Sverige har närt en till språkpolis vid sin barm.

/ Anna-Maria
January 22, 2008, 11:21 am

ok ok – jag är också språkpolis emellanåt. Men jag är av den gamla skolan – låt oss slippa DOM istället för DE även om det numera är ok att skriva så…

/ floria
January 22, 2008, 12:00 pm

Ett relativt enkelt sätt att skilja mellan de och dem är att tänka sig att meningen står i jag-form. Lyder meningen “De gick hem” skulle man aldrig säga “Mig gick hem”, utan “Jag gick hem”. Alltså ska det vara “de”. Jag/De = subjekt, Mig/Dem = objekt.

/ evans
January 22, 2008, 3:02 pm

A-M: tänka sig

floria: klart man kan använda dom om sammanhanget tillåter det.

evans: perfekt, ett enkelt sätt för massan att förstå ;)

/ Andreas
January 22, 2008, 5:36 pm

Östermalm är med versal om jag inte missminner mig..

Het blogg annars. Mer cynism åt folket, och definitivt fler språkpoliser!

/ Louise
January 23, 2008, 5:54 pm

louise, jag anser att versaler för egennamn är onödigt, så till vida att det inte måste poängteras att det rör sig om ett namn.

/ Andreas
January 23, 2008, 6:56 pm

Blir nästan sugen på att skriva ett inlägg om skillnaden mellan “utlämnad” och “utelämnad”.

Det finns hur många puckon som helst som inte fattar att det betyder helt olika saker…

Jörgen L’s last blog post..Måste inte författare vara läskunniga?

/ Jörgen L
January 30, 2008, 3:08 am

Jörgen: haha, även om det inte orsakar samma grammatiska omöjlighet som att missbruka “dem”.

Andreas’s last blog post..Cynism 2.1

/ Andreas
January 30, 2008, 2:25 pm

Jag håller med!!! Jag är så jävla trött på de som skriver “dem” när det ska vara “de” och tvärtom! Det verkar inte finnas någon som fattar… suck.

/ Teresia
February 1, 2008, 7:24 pm

[...] Sen så måste bloggare ha ännu mindre liv än en WoWare. I WoW kan man åtminstone ganka andra och skryta med sina epics. Hur många bloggare finns det inte vars blogg i stort sett bara läses av bloggaren själv, dennes katt samt en olycklig elektriker som sökte på “koppla el, x, n, l“. I WoW måste man till och med lära sig att skriva som alla andra för att inte bli stämplad som en n00b. Det sätter åtminstone lite press på språkanvändandet. Va fan, bloggare kan som bekant inte ens skilja på de och dem. [...]

Pingback by WoB
February 26, 2008, 4:00 pm

Kunde inte undgå att märka de många felen i din grammatikgenomgång. Jag måste åtminstone påpeka att ett objekt kan stå först i en mening. “Jag älskar de blå jeansen. Dem är det jag vill ha!” Detta kallas för att topikalisera objektet, alltså sätta det först i meningen för att ge eftertryck åt det.

“Jag lovar att döda de idioter som inte kan använda personliga pronomen.” Ordet “de” i denna mening är faktiskt inte ens ett pronomen utan en artikel (bestämd sådan för att vara exakt). Vore det idiot i singularis skulle det heta “den idiot som” eller hur?

“Förmodligen genom att hugga huvudet av dem.” Detta är fånigt. Meningsfragment heter det när en mening inte består av minst en grammatiskt korrekt fullständig huvudsats. Var finns det finita (tempusböjda) verbet i din “sats”? Varje fullständig mening måste ha ett sånt.

Slutligen vill jag poängtera att prepositioner har en del med objektsformer att göra. “av dem” heter det alltså oavsett var eller när i meningen eller satsen detta står (jfr tyska prep. – ackusativ och dativ).

Evans sätt att avgöra om det ska vara de eller dem är idiotsäkert medan man absolut inte kan förlita sig på var i meningen något står. “Dom” bör undvikas i allt som inte är direktkommunikation.

/Aaron

PS. Jag har gjort en vetenskaplig undersökning som ger fog för att ifrågasätta det förvisso störande normbrottet särskrivningarnas ökning. Det ni! DS.

/ Aaron
April 7, 2008, 10:05 pm

Nejmen se! Cynism har fått ett nattugglespråktroll i sin kommentatorslåda! Och inte vilket troll som helst utan ett språkliberalt sådant, enligt hans egen utsago. Jag imponeras av Aarons nattliga excesser och önskar honom en ny digitalkamera (och lite humor).

Raggoparden’s last blog post..“Underbara älskade

/ Raggoparden
April 7, 2008, 10:34 pm

För att försvara mig och min teknikpark lite måste jag påpeka att det är bilder tagna med mobiltelefonen. Jag begriper att de kvalitetsmässigt är under all kritik men det är svårt att “smygfota” med större och mer från normen avvikande utrustning. Men tack för att du önskar mig goda saker åtminstone.

En rolig kommentar som jag missade igår kväll:
“Jag håller med!!! Jag är så jävla trött på de som skriver “dem” när det ska vara “de” och tvärtom! Det verkar inte finnas någon som fattar… suck.”
Det rätta vore att skriva “jag är så jävla trött på dem…” eftersom dem står som rektion till en preposition (och är objekt i satsen) ska alltså objektsformen (dem) användas vilket gör hela denna kommentar mycket lustig. Detta förmildras lite av att “de” följs av en relativbisats “de som”. Det har blivit i det närmaste acceptablet att skriva så även om det är objektet det handlar om. Jag antar att det hänger ihop med att “som” reflekterar “de” vilket åtminstone nästan gör “de” till subjekt i den följande bisatsen. Men paragrafryttare och språkpoliser bör skriva “dem” också här.

/ Aaron
April 8, 2008, 8:47 am

Aaron: jag kollade upp det och enligt nån källa som jag inte minns så anses det numera vara rätt att skriva “de som”. Men jag håller med, det borde vara “dem som”.

Andreas’s last blog post..Snålbloggar’n svarar

/ Andreas
April 8, 2008, 1:47 pm

Skriv Tysklands och Östermalm med versal begynnelsebokstav, eller ge fan i att klanka ner på andra. Jag retar upp mig på samma språkliga fel, men idioter som raljerar över sin egen påstådda ofelbarhet är etter värre.

/ Calle
November 5, 2008, 12:47 pm

hehe… hahahaahahaa…
Kör upp ditt tyska östermalmshuvud någonstans va? Jag skriver hur jag vill och har alltid rätt, så kom inte och säg till mig vad jag får eller inte får skriva, din anonyma fegis. Jag har inte klankat ned på någon; jag hjälper folk att googla efter en lösning och rätta till sina misstag med hedern i behåll. Att skriva dem är nämligen ett ratinellt misstag, eftersom det inte är samma ord. Lika korkat är det att skriva tyskland med versal, eftersom det inte behövs. Det betyder inte plötsligt något annat bara för att man tar bort en versal orsakad av mindrevärdes komplex. Det enda som är bra med versaler är att man kan lyfta fram ett namn när man vill, eftersom man får, och inte fan vill jag lyfta fram östermalm.

pfft

/ Andreas
November 5, 2008, 1:32 pm

Jag skulle vilja bifoga ett par småsaker till Aarons gramatikgenomgång av meningen “Jag lovar att döda de idioter som inte kan använda personliga pronomen.”. I artikeln står det att jag är objekt och idioter således blir subjekt. Om vi gör en snabb återgång till gramatikskolan och tar ut satsdelar via dem enkla frågor som finns att tillgå. Det vill säga, vad händer i satsen, någon skall döda någon, “döda” är predikat. Vem skall döda någon, “jag” är predikat. Vem skall jag döda, “de idioter som inte kan använda personliga pronomen” är ackusativobjekt.
Avslutningsvis vill jag tillägga att ett pronomen är ett ord som ersätter ett substantiv, det vill säga ett pronomen kan aldrig stå ihop med substantivet som skall ersättas.

/ Ponne
January 12, 2009, 11:42 pm

Fyfan va skönt att inte vara ensam! Jag mår själv illa när jag ser ordet “dem”. Viktiga jävlar som inte använder dom eller de borde skjutas på öppen gata.

/ Christoffer
January 14, 2009, 7:59 pm

De, dem, och dummer!

/ John
February 24, 2009, 12:53 pm

Dryga, överflödiga, onödiga och slappt påtagliga kommentarer över en sådan petitest som att inte skriva så som den idylliska grammatiken ser ut. Världen har viktigare problem. Få huvudet från ringmuskelns svettdrypande fäste och skaffa er ett liv. Ni kommer inte skapa en bättre värld av att sitta och rasa över vad ni anser är “fel”, och sedan skriva ner de hitler-strikta tankarna som ni faktiskt(utan tvekan) har. Gå och slå av er den bokstavliga ilskan på ett stackars analfabet eller möjligtvis en dyslektiker, och se efter om det känns bättre.

/ Hasse
March 27, 2009, 12:21 am

och hur tråkigt har min herre idag då?

/ Andreas
March 27, 2009, 11:20 am

herregud… håller med Hasse!

/ Merima
May 31, 2009, 1:03 am

Vad är en petitest? En petimetertestare?
(älskar detta inlägg, kommentatorsfältet lever i eeeevighet)

Raggoparden’s last blog post..Mellanlandning

/ Raggoparden
June 22, 2009, 1:51 pm

[...] redan fastställt min position som inbiten språkfascist med mina tidigare inlägg om t.ex. de och dem, men på sista tiden har jag börjat märka ett nytt språkmissbruk. Ett problem som börjar bli [...]

Pingback by Cynism » Detta inlägget
October 7, 2009, 2:34 pm

Jag är långt ifrån en expert, men du verkar inte veta vad du talar om. Och du skriver skitdåligt!

/ kalleKula
July 25, 2010, 6:07 am

Kommentar till texten: Varför använda sju ord när man kan använda etthundrasju ord.

/ Anders
August 18, 2010, 3:52 pm

Detta oskick kan vi till största del skylla på våra nedslitna svenskalärare. Den generation (85-95) som står för det största misbruket av de/dem fick i lära sig att det kostade mindre på tentorna att skriva dem på allt, än att sitta och fundera på om det skulle vara de eller dem, eller än värre slinta till med dom. Dom anses ju som svenskans motsvarighet till pest ock kolera, iallafall hos lärarkåren. Så enklast är att bara kasta in dem, och spara tid, tankekraft och anmärkningar. Så kan det gå..

/ Lennong
August 20, 2010, 3:08 pm

Write a comment: